אינטלקט ואינטליגנציה רגשית – היפה והחנון עונה שניה

מחשבות מעניינות ותהיות עולות בעת הצפייה ב'היפה והחנון'. אני לא יודעת אם אפשר לקחת את התוכנית הזאת כמייצגת משהו בתרבות, או על מצבו של האדם. ובכל זאת השתעשעתי ושיחקתי בכמה הרהורים שעלו בי בעת הצפייה בה.

תוכניות הריאליטי עשויות משני יסודות: פנטזיה ותחרות. הפנטזיה שעומדת במרכזה של 'היפה והחנון' שואלת מה יקרה אם ניקח כמה בנות כוסיות, שכל מה שמעניין אותן הוא החיצוניות, יופיין, חיי חברה ופרסום, ונחבר אותן עם בחורים קצת מכוערים, שאין להם כמעט שום כישורים חברתיים, בפרט רומנטיים מול בחורות, לעיתים הם בתוליים וחסרי כל ניסיון, ומה שמעניין אותם הוא ספרים, מחשב, מדע בדיוני, סרטים היסטוריה ומתמטיקה. מגה חנונים וכוסיות מקצועיות.

לכאורה, הבחורות היפות המשתתפות בתוכנית הן נערות מטופשות, חסרות שכל. אבל כשצופים בכמה פרקים של התוכנית, מתברר חיש קל כי הן כלל וכלל לא טיפשות, אלא פקחיות, אף שאינן משכילות וממש לא מחבבות לימודים והשכלה. אין להן סבלנות לזה. וגם לא סקרנות.

יוצרי הסדרה בחרו להדגיש את הניגודיות בין הבנים לבין הבנות באמצעות הדגשת הבּוּרוּת של הבנות. אלא שהן אינן טיפשות בכלל. רבות מהן ניחנות באינטליגנציה רגשית מפותחת למדי ואינסטינקט חברתי בריא וחד. והן עולות בהתמצאותן בנתיבי החיים על הבחורים השלומיאלים, שנראים כאילו הגיחו אל התוכנית מתוך איזו מאורה, בלי שנפגשו עם נפש אישה במשך שנים.

נשאלת שאלה: האם אינטלקט מפותח עולה על אינטליגנציה רגשית – אני לא שואלת מה נחוץ יותר לחיים, אלא מה נחשב יותר, שווה יותר בסולם החברתי, ומי מחזיק בהון חברתי גדול יותר.

שם התוכנית נולד משם האגדה העתיקה 'היפה והחיה', אבל הפנטזיה האמיתית שעומדת במרכזה של 'היפה והחנון', היא זו של המאדאם היפה שמעורה בדרכי החיים, שמצילה ומטפחת יתום צעיר ואומלל, שיוצא מבין קפלי אדרתה אל העולם כגבר שבגברים.

לכאורה, לפי טענת הפמיניסטיות, מוציאות בנות התוכנית שם רע לנשים כשהם מתגלות בבורותן. עוד הן טוענות שהתוכנית בזה לנשים כשהיא מציגה אותן כאוויליות (אני עצמי פמיניסטית בכל רמ"ח ושס"ה וגו').  ואכן הבנות גילו בורות מצמררת כמה פעמים במהלך הסדרה. מצד שני הן גילו גם ידע בסיסי סביר בהחלט בפעמים אחרות. לא יהיה זה נכון לומר שבכל פעם ששודר פרק של 'היפה והחנון' גילו הבנות בורות. מצד שלישי, בכל תוכנית ותוכנית מתגלות הבנות כנערות בעלות אינטואיציה ורגישות ואמפתיה לחבריהם השלומיאלים, חסרי ההתמצאות וחסרי הביטחון, וכבעלות כוח ודומיננטיות שמסוגלות להגן על בני זוגן – ברגש אימהי שהן מצהירות עליו – ולהוביל אותם למחוזות מעט יותר מספקים ונעימים עבורם. הן אלה שמחוללות את השינויים והתפניות במהלך התוכנית, בגברים שבחברתן, לעומת הגברים שלא עושים הרבה, מעבר למאמץ שהם משקיעים כדי לעמוד בציפיות של האימא-כוסית בת זוגם. הם אמנם מלמדים את הבנות את החומר שהן אמורות לדעת במשימות, ונראה שהבנות משננות אותו כפסוקים חלולים חסרי משמעות, שהן שוכחות ברגע שהן פולטות אותו במהלך הבחינה. אבל מעבר לכך הבחורים לא עושים הרבה, חוץ מן המאמץ הכביר להשתנות. רובם מעריצים את בנות זוגם ומלאים בהכרת תודה כלפיהן ואף אומרים זאת, ואכן הבנות מעניקות להם פתח לעולם מהנה יותר ולחיים מלאים יותר. לעומתן, הם הגברים שבחבורה, לא מצליחים לחולל בבנות הזוג שלהם שינויים מרחיקי לכת, כשם שהבנות מצליחות לחולל בהם. כמו למשל לגרום להם להסתקרן מספר כלשהו או יצירה מוזיקלית שהיא לא שיר של קובי פרץ, או חידה במתמטיקה. הבחורים בתוכנית הם כה חלושים, כלומר, כל כך חסרי ניסיון עם נשים ובנתיבי העולם, שהם נתלים בבנות בעיני עגל פעורות וממתינים למוצא פיהן. והבנות, חייבים להודות, כוסיות מקצועיות שכמותן, לא מכזיבות ועומדות בציפיות. וזהו תהליך משעשע ומסקרן שמצחיק לצפות בו.

בבנות אין סקרנות לספרים, פוליטיקה בעיניהם היא פלנטה אפורה של שממה ושעמום אין קץ – את זה אפשר להבין  – מדע, היסטוריה ובכלל מה שנקרא 'דעת', מפילים עליהן מדבר רגשי ועייפות עד כדי שינה עמוקה. לאור חוסר העניין בכל מה שמריח מעט מאינטלקט, מפתיע להיווכח בהבנה המרשימה שהן מגלות לנפשו של הגבר שלצידן ובבקיאות בהגיונות החיים, על כל האשליות שהם מזמנים מחד והמנעמים שיש בהם להציע מנגד. הן מתמצאות בפוליטיקה של חיי הבילויים ובדרך להצלחה ופרסום ומבינות את משחקי הדימויים ומה דרוש כדי להשיג משהו בדרך חתחתים זו. הן מגלות גם הבנה בנפש האדם באופן כללי: מה יוצר ביטחון, מה מוריד אותו, מהי נפש מדוכאה ומדוע, מה מחזק את הערך העצמי ומה יוריד אותו לתחתית, מה יחזק את הדימוי העצמי ומה ישרוף אותו כליל, מה יביא עימו תשוקה ואיך לעורר שימחת חיים בגבר חסר ערך עצמי.

יוצרי התוכנית, במענה לביקורת הפמיניסטית, הצהירו שבעונות הבאות הם ישבצו גם כמה חנוניות שיזווגו לכוסונים. הרהרתי בדבר וצץ בי ספק. איך תיראה חנונית כזו, חשבתי לעצמי. ועד כמה אישה  צעירה בשנות העשרים לחייה יכולה להיות חנונית.

אני מתקשה לראות תוכנית שמציגה בחורה חנונית ברמת השלומיאליות שהבחורים מגלים בתוכנית זו, אלא אם שחקניות יגלמו את אלה האמורות להיות חנוניות. בסופו של דבר, האישה היא חיה הרבה יותר הישרדותית ומתקדמת מן הגבר הן מבחינה חברתית והן מבחינה רגשית. חנוניות אפשר לפגוש בבית הספר היסודי, לפני חטיבת הביניים: היא יושבת בצד, לרוב גבוהה מאוד ומרוב בני כיתתה כולל הבנים, דקיקה וחוטית ומופנמת. אחר כך הברווז הזה יהפוך לברבורה יפה, לסטודנטית מצליחה ומושכת. אבל כעת היא מופנמת וסגורה בתוך עצמה ומביטה בעיניים כלות במנהיגי הכיתה המקובלים. יש גם את הבנות  השמנות, אבל הן לרוב צחקניות ומעורות לחלוטין בחיי החברה. אם הן לא מרזות לקראת התיכון, הן סובלות כל שנות הנעורים. אבל הנערות השמנות הן לא חנוניות. הן אינן שלומיאליות וחסרות הבנה בחיי החברה ובחיי הרגש – נהפוך הוא – הן מבינות היטב באיזה עולם הן חיות – הן פשוט מודרות בשל העובדה שהן שמנות.

אז היכן היא האישה החנונית המנותקת, חסרת הידע בנתיבי החיים? איפה היא מתחבאת?

לקראת חטיבת הביניים ובתיכון הולכות ומתמעטות החיות הללו הנדירות שנקראות חנוניות. בגילאי העשרים והלאה לא תמצא אחת כזאת לרפואה. כאמור, גם אם תראה מישהי חיוורת עדינה יושבת כפרח קיר באיזה אירוע, היא אינה חנונית חסרת הבנה בחיי החברה ונתיבי החיים; היא חסרה אולי ביטחון וביישנית, אבל אין זה אומר שהיא אינה מבינה את הלכות החיים; ורוב הסיכויים, שהיא עולה חדשה שאינה דוברת עברית.

בעולם שלנו היום אין כאלה חיות של נשים, כי לנשים אין ברירה. לגברים יש הרבה ברירות, ולכן הם יכולים להישמט במהלך הדרך אל העולם. לרוב, בעלי הברירות חלשים יותר מאלה שאין להם ברירה. ולנשים אין ברירה. הנשים חייבות להתקדם במהירות, ללמוד היטב את צו הפיתוי שעל פיו מתקתקת היום החברה, בעיקר  האורבנית. הן חייבות ללמוד את צו האופנה, הטרנד והשיק ולהיות הכי מעורות בעניינים; הן חייבות לתקתק את עצמן בזריזות של חיה עירונית גמישה בהתאם לסבך החוקים שמשתנים חדשות לבקרים בכל רגע ורגע; זאת אם הן רוצות להתחתן ולהביא ילדים. אישה צעירה בת עשרים ומשהו היא אם לעתיד, הלא רחוק, וכמו כל נקבה בג'ונגל המטורף, היא יודעת בדיוק מי עושה מה ולמה, וכיצד לאפר את נוצותיה כדי ללכוד את הזכר שבו היא תחמוד, שהוא זה שהיא מנחשת כבעל המטען הגנטי הטוב ביותר, כדי להביא עימו צאצאים לעולם.

לסיכום, זו התמונה שעולה מ'היפה והחנון': הנשים הן אלה שמפלסות את הדרך בסבך החברתי. הן  אלה שמפרשות את מצב העניינים הרגשי נפשי. כלומר: מצב עניינים רגשי וחברתי הוא מצב נשי. תוצרת נשית. אני חושבת שאני בסדר עם זה.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עידו לם  On 23/01/2011 at 20:23

    טור מעניין אבל אני חולק עליו מכול וכול. נתחיל עם העניין של חנוניות בקרב הנשים: יש נשים חנוניות שהן כמו הגברים בתוכנית אלא שיש פחות כאלה אבל עדיין הן בהחלט קיימות וקשה לי להאמין שלא ראית אותן. בקשר לטענה הכמעט ביזארית שלך שנשים יותר מתקדמות מבחינה הישרדותית ורגשית זה ממש מופרך. יכול מאוד להיות שנשים יותר מתקדמות מגברים מבחינה הישרדותית למרות שלא ברור לי מה הקריטריונים לקביעה הזאת אבל מה שברור שמבחינה רגשית נשים לא רק שלא עולות על גברים הרבה פעמים הן ירודות בהרבה מגברים בתחום הנ"ל עד שאפשר להניח שזה כמעט נורמה. אפשר לראות כול כך הרבה פעמים נשים צעקניות גסות בהמות וולגריות שזה פשוט מגוחך לייחס לנשים איזשהי עליונות רגשית או חברתית לעומת גברים. באופן אישי אני מאמין שחולשתן הפיזית של נשים היא הגורמת להן לגסות המוגזמת אבל עדיין גם אם אפשר לקבל את הטענה סיבה הנ"ל הקביעה שנשים הן רגישות יותר היא פשוט מופרכת לחלוטין.

  • אילה  On 23/01/2011 at 21:56

    הי איה, אבחנות מעניינות מאוד ואני נוטה להסכים עם רובן. בתור אחת שהייתה חנונית בתיכון , ומיד בסוף שנות העשרה הפכה לאישה, אני יכולה להעיד, אכן אין ברירה. אבל זה מה שטוב. אישה היא יצור חברתי, והיא אחראית על היחסים החברתיים ביחידה המשפחתית. הגבר יכול להרשות לעצמו להגיע למצבים שהחנונים בסדרה מציגים. בכלל, יש הרבה יותר גברים בקצוות מאשר נשים, נשים הן בד"כ ממתנות, שייכות לאמצע ופחות לקוטב זה או אחר.

    • איה  On 23/01/2011 at 22:53

      אילה תודה. כיף לקרוא את התגובה שלך

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: